190 likes | 289 Views
Forum for Offentlig Topledelse Åbningskonference 1. september 2003. Corporate Governance - Hvad er relevansen for Public Governance? v/Lars Nørby Johansen. Disposition. Problemet: Overførbarheden af CG-principperne Baggrunden for og formålet med CG-principperne relevanskriterier
E N D
Forum for Offentlig TopledelseÅbningskonference 1. september 2003 Corporate Governance - Hvad er relevansen for Public Governance? v/Lars Nørby Johansen
Disposition • Problemet: Overførbarheden af CG-principperne • Baggrunden for og formålet med CG-principperne • relevanskriterier • Typologisering af den offentlige sektor • relevanskriterier • Vurdering af relevansen af CG-principperne for den offentlige sektor • Nogle konklusioner
Problemet: Overførbarheden • CG-debatten: en heterogen størrelse • ændringer over tid • ændringer i konteksten • nationale forskelle • Den offentlige sektor: en heterogen størrelse • fra ”forretningsmæssige” aktiviteter til klassisk, hierarkisk forvaltning • ”Den private virksomhed” som model for New Public Management • moderniseringsbestræbelserne • den rene model eksisterer ikke • incitamentssystemer som eksempel
Problemet: Overførbarheden • Relevansvurdering frugtbar, hvis • eksplicitte relevanskriterier på både ”afsenderside” og ”modtagerside” • læringen går begge veje
Baggrund og formål • Hvad er Corporate Governance? ”De mål, et selskab styres efter, og de overord-nede principper og strukturer, der regulerer samspillet mellem ledelsesorganerne i selskabet, ejerne samt andre, der direkte berøres af selskabets dispositioner og virksomhed (her kollektivt benævnt selskabets ”interessenter”). Interessenter omfatter bl.a. medarbejder, kreditorer, leverandører, kunder og lokal-samfund.”
Baggrund og formål • Baggrund • erhvervsskandaler i begyndelsen af 90’erne og nu igen! • eksplosion i udbredelsen ”codes of conduct” • konvergens • det danske udgangspunkt • Vinkler i debatten • ejeraktivisme • kontrol • bestyrelsen som ledelsesorgan • værdigrundlaget • transparens og oplysningsforpligtelse
Baggrund og formål • Formål • forbedre vilkårene for kapitalfremskaffelse • takle strategiske udfordringer • stimulere debatten om CG • Målgrupper • børsnoterede selskaber og selskaber på vej mod børsnotering • statslige A/S samt fondsejede selskaber • ... men alle selskaber kan hente inspiration
Baggrund og formål • Den pædagogiske model • operationalitet • frivillighed • transparens og oplysningsforpligtelse • adfærdsændringer gennem ”soft law” med markedet som ”domstol”
Typologisering af den offentlige sektor • Mange dimensioner • karakteren af offentlig regulering • administrative niveauer • her: kontinuum gående fra forretningsmæssige aktiviteter til klassisk, hierarkisk forvaltning • anvendelse af selskabsformen • Offentlige aktiviteter organiseret i selskabsform • statslige A/S • kommunale A/S, interessentskaber, APS’er m.v. • statsvirksomheder • ”Autonome” forvaltningsenheder: råd, nævn, tilsyn m.v.
Typologisering af den offentlige sektor • Klassisk, hierarkisk forvaltning • Institutionerne (serviceproduktion)
Offentlige aktiviteter i selskabsform • Statslige A/S • ejeraktivisme: relevant, men ... • bestyrelsen som ledelsesorgan: relevant • kontrol: relevant, behov for spilleregler vedrørende ansvarsfordelingen mellem minister, bestyrelse og direktion • værdigrundlaget: åbenhed og transparens • problem • konflikt mellem sektorpolitiske målsætninger og ”rene” kommercielle betragtninger • reguleringsgrundlag ikke kun A/S-loven, men også ministeransvarlighedsloven • helt- og delejede selskaber
Offentlige aktiviteter i selskabsform • Statslige A/S • Dybvad-rapporten • værdigrundlag og målsætning • statens ejerpolitik – principper og spilleregler • forventninger til statslige aktieselskaber • aktieselskaber – hvorfor og hvornår
Offentlige aktiviteter i selskabsform • Kommunale A/S, interessentskaber m.v. • overset felt, men • kommuner og amter deltager i 228 erhvervsdrivende selskaber • stor variation i aktivitetsgrundlaget, men selskabsformen gennemgående • vurdering • ejeraktivisme: relevant • kontrol: relevant • bestyrelsen som ledelsesorgan: provokerende relevant • værdigrundlaget: behov for transparens
Offentlige aktiviteter i selskabsform • Statsvirksomheder • ikke mange • vurdering • ejeraktivisme: ikke relevant • kontrol: mindre relevant men behov for spilleregler • bestyrelsen som ledelsesorgan: relevant • værdigrundlaget: transparens
Autonome forvaltningsorganer • Gammel tradition • Tendens mod øget autonomisering af en lang række offentlige opgaver • siden budgetreformen 1985 • virksomhedsgørelse • nye regulatoriske regimer i forbindelse med privatisering af tele- og energiaktiviteter • Vurdering • ejeraktivisme: ikke relevant • kontrol: relevant • bestyrelsen som ledelsesorgan: ? • værdigrundlaget: transparens
Klassisk, hierarkisk forvaltning • Næppe direkte relevant, men værdigrundlaget (transparens), arbejdet med ”best practice” og den pædagogiske model relevant • ”Omvendt Nørby”
Institutionerne • Værdigrundlaget (transparens), arbejdet med ”best practice” begreber og den pædagogiske model relevant • Systematiske rapporteringer om produktion og kvalitet over for brugerne • Brugerbestyrelser?
Nogle konklusioner • Corporate Governance-debatten er relevant for Public Governance, hvis gyldighedsområdet defineres og præciseres • Ikke mindst kommunale A/S, interessentskaber m.v. og autonome forvaltningsenheder kunne have gavn af en Corporate Governance-debat • Værdigrundlaget og den pædagogiske model bag CG-anbefalingerne er under alle omstændigheder relevante for Public Governance