1 / 19

Forum for Offentlig Topledelse Åbningskonference 1. september 2003

Forum for Offentlig Topledelse Åbningskonference 1. september 2003. Corporate Governance - Hvad er relevansen for Public Governance? v/Lars Nørby Johansen. Disposition. Problemet: Overførbarheden af CG-principperne Baggrunden for og formålet med CG-principperne relevanskriterier

Download Presentation

Forum for Offentlig Topledelse Åbningskonference 1. september 2003

An Image/Link below is provided (as is) to download presentation Download Policy: Content on the Website is provided to you AS IS for your information and personal use and may not be sold / licensed / shared on other websites without getting consent from its author. Content is provided to you AS IS for your information and personal use only. Download presentation by click this link. While downloading, if for some reason you are not able to download a presentation, the publisher may have deleted the file from their server. During download, if you can't get a presentation, the file might be deleted by the publisher.

E N D

Presentation Transcript


  1. Forum for Offentlig TopledelseÅbningskonference 1. september 2003 Corporate Governance - Hvad er relevansen for Public Governance? v/Lars Nørby Johansen

  2. Disposition • Problemet: Overførbarheden af CG-principperne • Baggrunden for og formålet med CG-principperne • relevanskriterier • Typologisering af den offentlige sektor • relevanskriterier • Vurdering af relevansen af CG-principperne for den offentlige sektor • Nogle konklusioner

  3. Problemet: Overførbarheden • CG-debatten: en heterogen størrelse • ændringer over tid • ændringer i konteksten • nationale forskelle • Den offentlige sektor: en heterogen størrelse • fra ”forretningsmæssige” aktiviteter til klassisk, hierarkisk forvaltning • ”Den private virksomhed” som model for New Public Management • moderniseringsbestræbelserne • den rene model eksisterer ikke • incitamentssystemer som eksempel

  4. Problemet: Overførbarheden • Relevansvurdering frugtbar, hvis • eksplicitte relevanskriterier på både ”afsenderside” og ”modtagerside” • læringen går begge veje

  5. Baggrund og formål • Hvad er Corporate Governance? ”De mål, et selskab styres efter, og de overord-nede principper og strukturer, der regulerer samspillet mellem ledelsesorganerne i selskabet, ejerne samt andre, der direkte berøres af selskabets dispositioner og virksomhed (her kollektivt benævnt selskabets ”interessenter”). Interessenter omfatter bl.a. medarbejder, kreditorer, leverandører, kunder og lokal-samfund.”

  6. Baggrund og formål • Baggrund • erhvervsskandaler i begyndelsen af 90’erne og nu igen! • eksplosion i udbredelsen ”codes of conduct” • konvergens • det danske udgangspunkt • Vinkler i debatten • ejeraktivisme • kontrol • bestyrelsen som ledelsesorgan • værdigrundlaget • transparens og oplysningsforpligtelse

  7. Baggrund og formål • Formål • forbedre vilkårene for kapitalfremskaffelse • takle strategiske udfordringer • stimulere debatten om CG • Målgrupper • børsnoterede selskaber og selskaber på vej mod børsnotering • statslige A/S samt fondsejede selskaber • ... men alle selskaber kan hente inspiration

  8. Baggrund og formål • Den pædagogiske model • operationalitet • frivillighed • transparens og oplysningsforpligtelse • adfærdsændringer gennem ”soft law” med markedet som ”domstol”

  9. Typologisering af den offentlige sektor • Mange dimensioner • karakteren af offentlig regulering • administrative niveauer • her: kontinuum gående fra forretningsmæssige aktiviteter til klassisk, hierarkisk forvaltning • anvendelse af selskabsformen • Offentlige aktiviteter organiseret i selskabsform • statslige A/S • kommunale A/S, interessentskaber, APS’er m.v. • statsvirksomheder • ”Autonome” forvaltningsenheder: råd, nævn, tilsyn m.v.

  10. Typologisering af den offentlige sektor • Klassisk, hierarkisk forvaltning • Institutionerne (serviceproduktion)

  11. Offentlige aktiviteter i selskabsform • Statslige A/S • ejeraktivisme: relevant, men ... • bestyrelsen som ledelsesorgan: relevant • kontrol: relevant, behov for spilleregler vedrørende ansvarsfordelingen mellem minister, bestyrelse og direktion • værdigrundlaget: åbenhed og transparens • problem • konflikt mellem sektorpolitiske målsætninger og ”rene” kommercielle betragtninger • reguleringsgrundlag ikke kun A/S-loven, men også ministeransvarlighedsloven • helt- og delejede selskaber

  12. Offentlige aktiviteter i selskabsform • Statslige A/S • Dybvad-rapporten • værdigrundlag og målsætning • statens ejerpolitik – principper og spilleregler • forventninger til statslige aktieselskaber • aktieselskaber – hvorfor og hvornår

  13. Offentlige aktiviteter i selskabsform • Kommunale A/S, interessentskaber m.v. • overset felt, men • kommuner og amter deltager i 228 erhvervsdrivende selskaber • stor variation i aktivitetsgrundlaget, men selskabsformen gennemgående • vurdering • ejeraktivisme: relevant • kontrol: relevant • bestyrelsen som ledelsesorgan: provokerende relevant • værdigrundlaget: behov for transparens

  14. Offentlige aktiviteter i selskabsform • Statsvirksomheder • ikke mange • vurdering • ejeraktivisme: ikke relevant • kontrol: mindre relevant men behov for spilleregler • bestyrelsen som ledelsesorgan: relevant • værdigrundlaget: transparens

  15. Autonome forvaltningsorganer • Gammel tradition • Tendens mod øget autonomisering af en lang række offentlige opgaver • siden budgetreformen 1985 • virksomhedsgørelse • nye regulatoriske regimer i forbindelse med privatisering af tele- og energiaktiviteter • Vurdering • ejeraktivisme: ikke relevant • kontrol: relevant • bestyrelsen som ledelsesorgan: ? • værdigrundlaget: transparens

  16. Klassisk, hierarkisk forvaltning • Næppe direkte relevant, men værdigrundlaget (transparens), arbejdet med ”best practice” og den pædagogiske model relevant • ”Omvendt Nørby”

  17. Institutionerne • Værdigrundlaget (transparens), arbejdet med ”best practice” begreber og den pædagogiske model relevant • Systematiske rapporteringer om produktion og kvalitet over for brugerne • Brugerbestyrelser?

  18. Nogle konklusioner • Corporate Governance-debatten er relevant for Public Governance, hvis gyldighedsområdet defineres og præciseres • Ikke mindst kommunale A/S, interessentskaber m.v. og autonome forvaltningsenheder kunne have gavn af en Corporate Governance-debat • Værdigrundlaget og den pædagogiske model bag CG-anbefalingerne er under alle omstændigheder relevante for Public Governance

  19. Held & lykke med projektet!

More Related