170 likes | 324 Views
Forum Onderwijsvernieuwing. ICC Ghent 1 juni 2007. 3 inhoudelijke thema’s. Leren en kiezen. Technologie. Leren en werken. Talentontwikkeling. Leren en kiezen. Leren en werken. Technologie. Beleidsvoerend vermogen. Indeling per thema. Leren en kiezen.
E N D
Forum Onderwijsvernieuwing ICC Ghent 1 juni 2007
3 inhoudelijke thema’s Leren en kiezen Technologie Leren en werken
Talentontwikkeling Leren en kiezen Leren en werken Technologie Beleidsvoerend vermogen
Leren en kiezen • Ignace De Baets, Accent op stedelijk talent, Htisa Gent • Ludo Van de Poel, Talentontwikkeling van 2,5 tot 18 jaar, Go! Geel • Bert Arnold, de A-tuin, Leonardo Lyceum Antwerpen
Leren en kiezen • Talentontwikkeling leidt tot meer welbevinden en meer gekwalificeerde uitstroom • De 1ste graad SO: • methodieken uit BaO • vakoverschrijdend en projectmatig • leer- en keuzevaardigheden • 2de en 3de graad SO: • belangstellingsgebieden • abstract, toegepast, praktisch • Lerende organisatie
Talentontwikkeling Leren en kiezen Leren en werken Technologie Beleidsvoerend vermogen welbevinden kwalificaties leervaardig keuzevaardig belangstellings-gebieden Lerende organisatie
Technologie • Luc Zajac, Techniek ≈ Overall, Turnhout • Brigitte Dermine, Handen uit de mouwen, Hoegaarden • Erwin De Ridder, Maak het met technologie, Beveren
Technologie • Technologie is algemeen vormend • Het technologisch proces is ‘denken en doen’ en bevordert de sociale vaardigheden • Netwerking versnelt de opwaardering van technologie en leidt tot professionalisering en materiaaluitwisseling
Talentontwikkeling Leren en kiezen Leren en werken Technologie welbevinden algemeen vormend kwalificaties denken en doen leervaardig keuzevaardig socialevaardigheden belangstellings-gebieden Lerende organisatie Net-werking
De visie van het bedrijfsleven op onderwijs Urbain Vandeurzen Voorzitter Voka
Leren en werken • Marijke Kesteloot, Competentieontwikkelend leren in haarzorg, Eeklo/Roeselare • Greet De Muynck, Kwaliteitsgericht besturen, Aalst • Anne-Lise Cuypers, Competentieleren: echt iets voor iedereen, Bree
Leren en werken • School en bedrijf werken samen: beroepsgerichte en algemene competenties zijn even belangrijk. • Competentiegericht onderwijs: geïntegreerde opdrachten stimuleren ondernemingszin. • Kwaliteitsvol werkplekleren: realistische opdrachten in moderne ateliers of op de werkvloer. • Schoolleiders stimuleren samenwerking met internen en externen binnen een sterke, flexibele organisatie. Leerkrachten leren levenslang
Talentontwikkeling welbevinden algemeen vormend school en bedrijf samen kwalificaties algemeen én beroepsgericht Leren en kiezen Leren en werken denken en doen leervaardig geïntegreerde opdrachten keuzevaardig socialevaardigheden moderne ateliers en kwaliteitsvol werkplekleren belangstellings-gebieden Lerende organisatie Net-werking Samenwerkingintern en extern, professionalisering
Een veranderende samenleving vraagt een veranderende school Toespraak Frank VandenbrouckeVlaams minister van Onderwijs en Vorming http://www.vandenbroucke.com
Talentontwikkeling welbevinden algemeen vormend school en bedrijf samen kwalificaties algemeen én beroepsgericht Leren en kiezen Leren en werken denken en doen leervaardig geïntegreerde opdrachten keuzevaardig socialevaardigheden moderne ateliers en kwaliteitsvol werkplekleren belangstellings-gebieden Lerende organisatie Net-werking Samenwerkingintern en extern