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Heart & Circulatory System. Heart (1): structure. made of c muscle surrounded by the pericardium (Herzbeutel) _ supply the heart muscle 2 sides - La-rve (!) each side consists of 2 chambers: an a and a v heart v prevent back flow during contraction.
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Heart (1): structure • made of c muscle • surrounded by the pericardium (Herzbeutel) • _ supply the heart muscle • 2 sides - La-rve (!) • each side consists of 2 chambers: an a and a v • heart v prevent back flow during contraction
Atrio-ventricular valves(Segelklappen) Mitralklappe (I) Tricuspidalklappe(C) Between atrium and ventricle Semilunar valves(Taschenklappen) Aortenklappe (K) Pulmonalklappe (E) Where blood exits (=leaves) the heart Valves of the heart
Heart(2): Activity • Atria and ventricles always contract alternately: • S: period when atrium relaxes & ventricles contract • D:period whenatrium contracts & ventricles relax • S: to hear the heart beats Atrium Ventricle http://pediatriccardiology.uchicago.edu/PP/heart_murmur.htm
The cardiac pacemaker • Control of the heartbeat • electrical impulses are sent from the SA (sinoatrial) node (“Sinusknoten”) and AV-node (=Vorhofknoten) and. • through the (sympathetic NS/ parasympathetic NS ) • These impulses first cause the atria to contract and then they cause the ventricles to contract. They control and coordinate the beating exactly . The cardiac pacemaker sends out electrical impulses.
“Heartfacts” • An adult’s heart beats about ___ times a minute. That means when you are 70 years old your heart would have beaten 3 billion times. • It has the power of about 580 PS a day and weighs of about ___ g. • It pumps about __ litres of blood a minute. • The blood needs about __ minute to circulate through the body.
Types of blood vessels (1) Arteries (sg. artery):Take blood from the heart, their walls are and (blood pulses through them with high pressure). A can lead to an imain artery: aorta
vein artery capillaries arteriole venule tissue fluid O2 glucose CO2 wastes capillary wall tissue cells
Types of blood vessels (2) Veins (sg. vein): Blood flows to the heart,the walls are thin and not muscular. They have to prevent backflow of blood. This is also done by the arteries which are next to them (a. & v. are mostly grouped together), sometimes through the contraction of striated muscles („Muskelpumpe“) main vein: vena cava (Hohlvene) Capillaries (sg. capillary): „Haargefäße“ , can only be seen under a microscope (diameter about 8/1000 mm), their functions are the exchange of materials (through ) between blood and cells and the regulation of the body temperature.
Valves allow blood to go forward... …but not backward valve closed valve open muscles contracted muscles relaxed valve closed valve open
Varicose veins Varicose veins arise when there are weaknesses in the vein walls
Circulatory System (1) The Heart pumps the blood through a double circulatory system. The “journey of the blood”: • systemic circulation (Körperkreislauf): blood from left ventricle > aorta > arteries > capillaries > exchange with cells > veins > vena cava > right atrium • pulmonary circulation (Lungenkreislauf):blood from right ventricle >deoxygenated blood over pulmonary artery > lungs > becomes oxygenated > oxygenated blood pulmonary vein > left atrium
Circulatory System (2) • The blood flows permanently through blood vessels, which are more than 1000 kilometres long. • About 13% of the blood is always in the pulmonary circulatory, about 15% in arteries & 59% in veins of the systemic circulation. 5% in capillaries and about 9% in the heart. • hepatic portal vein brings blood with nutrients from digestive system to the liver.
Der embryonale Blutkreislauf Der embryonale Kreislauf besitzt „Kurzschlussver-bindungen“: das Foramen ovale und den Ver-bindungsgang zwischen Lungen- und Hauptschlag-ader. Beide sorgen dafür, dass die noch nicht entfaltete Lunge umgangen werden kann.
Terminology • What is an artery? • What is a vein? • What is deoxygenated blood? (=“venöses Blut”) • What is oxygenated blood? (=arterielles Blut”) • Gibt es Venen mit arteriellem Blut und Arterien mit venösem? (=Are there veins with deoxygenated blood and arteries with oxygenated blood?) • On which side of the heart is the blood oxygenated/deoxygenated?
Each organ has its own blood supply • it depends on: • their need for oxygen • their amount of supporting blood vessels • their function Individual Organs require different amounts of blood
Der Blutdruck – „blood pressure“ • Der Blutdruck - die Kraft, die das Blut auf die Gefäßwand ausübt - wird in Millimeter Quecksilber-säule angegeben, also z.B. 140/90 mm Hg. Beide Werte werden für die Beurteilung herangezogen, allerdings ist der untere der wichtigere Wert. • Der obere Wert ist mit 100 plus Lebensalter in der Norm (allerdings nicht bei älteren Personen!). • Der obere Wert ist der systolische, der untere der diastolische Wert.
Bluthochdruck und niederer Blutdruck Niederer Blutdruck (Hypotonie) ist nicht immer spürbar, denn nicht immer macht er Probleme. Häufig treten aber folgende Beschwerden auf: Schwindel, Kollapsneigung, Wetterfühligkeit, morgendliche Antriebsschwäche, Schlafstörungen, Kältegefühl usw. Niedriger Blutdruck ist fast immer ungefährlich, bei älteren Leuten besteht jedoch Sturzgefahr durch den Schwindel. Bluthochdruck(Hypertonie, engl: hypertension)obere Werte, die höher als 160 und untere Werte, die höher als 95 sind, werden als erhöht angesehen. Ist der Blutdruck über längere Zeit erhöht, steigt das Risiko, Gefäßschäden, Augen-, Nieren- oder Herzerkrankungen bzw. einen Gehirnschlag zu bekommen.
Das Elektrokardiogramm (EKG) • Die im Herzen ablaufende elektrische Aktivität wird registriert. Dabei entstehen charakteristische Kurven und Zacken. • Durch die Messung der Herzströme kann festgestellt werden, ob Entzündungen oder ein Infarkt den Herzmuskel bereits geschädigt haben und ob die Durchblutung ausreichend ist. • Zur sicheren Diagnose sollte ein Belastungs- EKG gemacht werden (Ergometer). Die P-Zacke beschreibt die Erregung im Vorhofgebiet, QRS- Zacken entstehen als Folge der Ausbreitung der Erregung über die Kammern. Die T- Kurve beschreibt den Erregungsrückgang.
Quellen • Timm, Michael: „Gesundheit in Frage und Antwort“, Midena- Verlag, Augsburg 1997 • Natur und Wissen3: „Der Mensch“, Bertelsmann international, München 1984 • de Bernabe, Dr. E. G., „Schülerwissen aktuell“, Tosa- Verlag, Wien 1998 • Brenner, Klaus- Ulrich: „Der Körper des Menschen“, Weltbild- Verlag, Augsburg 1996 • www.mallig.de • Atlas der Anatomie, Buch und Zeit Verlagsgesellschaft, Köln 1990 • Unger, Hödl, Kalnoky u.a., „Biologie und Ökologie“ Band II WB, Trauner Verlag, Linz 1997 • Animationen: http://www.le.ac.uk/pathology/teach/va/titlpag1.html