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Einführung EBP . Definition EBP Verfahren Datenbanken Evidenzniveau / RCT ? Praktiker (Clinical guidelines , CAT‘s / CAP’s ) Argumente. Definition EBM.
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Einführung EBP Definition EBP Verfahren Datenbanken Evidenzniveau / RCT? Praktiker (Clinical guidelines, CAT‘s / CAP’s) Argumente
Definition EBM Einführung EBP B.Aebischer Evidence based medicine is the conscientious, explicit, and judicious use of current best evidence in making decisions about the care of individual patients. The practice of evidence based medicine means integrating individual clinical expertise with the best available external clinical evidence from systematic research. By individual clinical expertise we mean the proficiency and judgment that individual clinicians acquire through clinical experience and clinical practice. David L.SackettBMJ Volume 312, 13. January 1996
Definition EBM Patient PT Wissenschaft Ökonomie Einführung EBP B.Aebischer
Früher? Patient PT Wissenschaft Ökonomie Einführung EBP B.Aebischer
Definition EBM Florida State University College of Medecine Einführung EBP B.Aebischer
Verfahren Einführung EBP B.Aebischer
Verfahren Einführung EBP B.Aebischer Ausgangslage / Hintergrund / vorhandenes Wissen Präzise Frage: Schlüsselwörter : PICO Welche Datenbanken? Welches Studienniveau? Suche + Zusammenstellen + Triage Qualitätsanalyse Lesen und Zusammenfassen Klinische Umsetzung
Verfahren Einführung EBP B.Aebischer P Patient, Population, Problem I Intervention C Control = Vergleichsintervention O Outcome = Resultat
Verfahren Einführung EBP B.Aebischer P akute Nackenschmerzen I Manualtherapie C Fango O Schmerzintensität
Verfahren Einführung EBP B.Aebischer Pubmed: Neck pain 17854 Acute neck pain 1665 Acute neck pain AND manual therapy 105 Acute neck pain AND manual therapy AND heat 4 Dezember 2013
Verfahren Einführung EBP B.Aebischer Ausgangslage / Hintergrund / vorhandenes Wissen Präzise Frage: Schlüsselwörter : PICO Welche Datenbanken? Welches Studienniveau? Suche + Zusammenstellen + Triage Qualitätsanalyse Lesen und Zusammenfassen Klinische Umsetzung
Datenbanken Einführung EBP B.Aebischer PubMed:1949, 4800 Journals, 37 Sprachen, 52% USA, ≠ fulltexts!! EMBase:1974, 4100 Journals, mehr europäische und nicht-englische Journals.≠ fulltexts. PEDro Cochrane Andere DB, graue Literatur, Experten Google scholar….na ja…nicht peerreviewed!
Verfahren Einführung EBP B.Aebischer Ausgangslage / Hintergrund / vorhandenes Wissen Präzise Frage: Schlüsselwörter : PICO Welche Datenbanken? Welches Studienniveau? Suche + Zusammenstellen + Triage Qualitätsanalyse Lesen und Zusammenfassen Klinische Umsetzung
Evidenzniveaus Einführung EBP B.Aebischer
N-of-1-Studie Einführung EBP B.Aebischer
N-of-1 studies SR + MA “the summary of all the studies shows that…” Einführung EBP B.Aebischer
RCT = Wahrheit??? Einführung EBP B.Aebischer
Kriterien für RCT Einführung EBP B.Aebischer Interne Validität ExterneValidität TherapeutischeValidität
Kriterien für RCT Einführung EBP B.Aebischer Interne Validität: • VergleichbareGruppen? • Anzahl Probanden? • Randomisation + Verblindung? • Intention- to- treat Analyse? Drop-outs? • Bsp. Sportphysio
Kriterien für RCT Einführung EBP B.Aebischer Sportphysio (2013) 1; 5 • Exzentrik-Training nach Hamstringsverletzung • Interventionsgruppe28 Tage (+/- 15) ~13 bis 43 Tage • Kontrollgruppe 51 Tage (+/- 21) ~30 bis 72 Tage «Wasnützt mir dieseAussage???»
Kriterienfür RCT Einführung EBP B.Aebischer Externe Validität: Follow-up genügendlang? Outcome, Effektgrösse + KlinischeBedeutung? TherapeutischeValidität: Setting, Intervention, Dosierung
RCT = Wahrheit??? • «mean effect size» = Durchschnittswert!!! • Werte über und unter dem Ø • für einige Probanden +, für andere -, für manche ≠ Untergruppenanalyse! Einführung EBP B.Aebischer
Kriterienfür RCT Einführung EBP B.Aebischer EineStudieist keine Studie 80% ungenügendeQualität Durchschnittswertesagen nicht vielaus Be sceptical!
Evidenzniveaus LÖSUNG FÜR PRAKTIKER 1. Systematische Literaturübersichten (Systematicreviews) 2. Clinical Guidelines 3. Criticallyappraisedtopics (CAT) + Criticallyappraisedpaper (CAP) SR + MA “the summary of all the studies shows that…” • Nachteile: • Zeitaufwand • Terminologie • Kenntnisse notwendig • Nicht unbedingt direkter Praxisbezug Einführung EBP B.Aebischer
1. Systematicreviews Cochrane Library PEDro Einführung EBP B.Aebischer
Systematicreviews Einführung EBP B.Aebischer
2. Clinical guidelines Einführung EBP B.Aebischer • Konkrete Behandlungsempfehlungen • Praxisbezogen • Expertenpanel + Systematic Review • Auf Evidenz basierend • Vor- und Nachteile
Clinical guidelines Agency for healthcare research and quality Einführung EBP B.Aebischer
Manualtherapie bei Hallux valgus??? Einführung EBP B.Aebischer
CONCLUSIONS: Regarding MT for common lower extremity disorders, there is a level of B (fair evidence) for short-term and C (limited evidence) for long-term treatment of hip osteoarthritis. There is a level of B for short-term and C for long-term treatment of knee osteoarthritis, patellofemoral pain syndrome, and ankle inversion sprain. There is a level of B for short-term treatment of plantar fasciitis but C for short-term treatment of metatarsalgia and hallux limitus/rigidus and for loss of foot and/or ankle proprioception and balance. Finally, there is a level of I (insufficient evidence) for treatment of hallux abducto valgus. Further research is needed on MT as a treatment of lower extremity conditions, specifically larger trials with improved methodology. Einführung EBP B.Aebischer
Clinical guidelines www.nice.org www.ahrq.gov http://www.clinicalguidelines.gov.au/about.php http://www.aezq.de www.g-i-n.net Einführung EBP B.Aebischer
3. CAT / CAP Einführung EBP B.Aebischer Critically appraised topic Critically appraised paper
There is some clinical evidence that straight leg raises in the early period after cruciate ligament surgery do no harm to the graft or cause other negative outcome. Prepared by; Colette Widmer Leu (email address:cowid@interchange.ubc.ca) Date: November 12, 2006 Review date: November, 2008 CLINICAL SCENARIO: The straight leg raise is one of the open kinetic chain exercises that is in question of causing graft loosening through too much anterior tibial forces. Early muscular tension of the quadriceps muscle would be important for functional tasks, muscular pump and prevention of loss of muscular pattern and strength. Straight leg raises would be an easy exercise to be performed by the patient on his own. FOCUSSED CLINICAL QUESTION: Do straight leg raises with patients in the early period (two weeks) after anterior cruciate ligament (ACL) surgery have any negative effects on knee stability (transplant loosening, feeling of giving way) or healing (more edema, more pain)? SUMMARY of Search, ‘Best’ Evidence’ appraised, and Key Findings: Einführung EBP B.Aebischer
Verfahren Einführung EBP B.Aebischer Ausgangslage / Hintergrund / vorhandenes Wissen Präzise Frage: Schlüsselwörter : PICO Welches Studienniveau? Welche Datenbanken? Suche + Zusammenstellen + Triage Qualitätsanalyse Lesen und Zusammenfassen Klinische Umsetzung
Argumente Einführung EBP B.Aebischer • Ethik • Berufsordnung • Professionalismus • Berufspolitik / Image • Wirtschaftliche Gründe / DRG • Wichtiges Werkzeug • Spass
Häääh? U jetze? Was geit mi das aus a? Diagnose / Anfangsbefund /…. 2. Behandlung 3. Evaluation / Schlussbefund /….
Häääh? U jetze? Was geit mi das aus a? Diagnose STarT-G ISG-Mobilitätstests RMDQ
Häääh? U jetze? Was geit mi das aus a? 2. Behandlung Tennisellbogen
Häääh? U jetze? Was geit mi das aus a? Tennisellbogen: «..mache ich das Richtige? Nützt es wirklich etwas?..» PICO: - tenniselbow - manualtherapie - elektrotherapie - schmerz Suche: pubmed, PEDro, Cochrane
Tennisellbogen: 1. Pubmed: 1 Fallstudie, 1 Akupunktur 2. Cochrane: 13 Treffer, keine SR! 3. PEDro: 80 Treffer – 13 SR – 2 Titel interessant: a. Physiotherapy 2009;95 (4): 251-265: CONCLUSION: Overall, the findings indicated that corticosteroid injections are effective at short-term follow-up, and physiotherapeutic interventions are effective at intermediate- and long-term follow-up. However, due to the limited number of high-quality RCTs and differences in the interventions and outcomes utilised within each of the included studies, any conclusions drawn must be interpreted with caution. b. J Sport Rehabil 2008;17 (2): 119-136 CONCLUSIONS: There are numerous treatments for lateral epicondylitis and no single intervention has been proven to be the most efficient. 20 min «Meine Behandlung ist ok»
Häääh? U jetze? Was geit mi das aus a? 3. Evaluation RMDQ DASH WOMAC
Tools http://www.ebm-netzwerk.de http://www.cebm.net http://www.cebp.nl http://www.casp-uk.net/ Einführung EBP B.Aebischer