350 likes | 521 Views
Učenici. Učitelji. Smanjenje nasilja. Cilj. Forum-kazalištem protiv rizičnih ponašanja. Voditelji:. Bančić V. Halaba. Kada?. Sudionici. 2005./2006. ŽSV knjižničara Istarske županije. Učenici OŠ Poreč, 29. Učenici iz BIH 11. 14. Vesna Milanović-OŠ Poreč
E N D
Učenici Učitelji Smanjenje nasilja Cilj Forum-kazalištem protiv rizičnih ponašanja Voditelji: • Bančić • V. Halaba Kada? Sudionici 2005./2006. ŽSV knjižničara Istarske županije Učenici OŠ Poreč, 29 Učenici iz BIH 11 14
Vesna Milanović-OŠ Poreč Tatjana Šušnica Relić- Svetvinčenat Mirjana Sadek-OŠ Ivana Batelića-Raša Dean Murić-OŠ Valdimira Nazora-Pazin Jelena Paić-OŠ Marie i Line-Umag Branka Mamula-OŠ Vidikovac-Pula Milena Percan-OŠ Stoja-Pula Martina Šajina-OŠ Tar-Tar Tijana Mikoli-Celić-OŠ Rivarela-Novigrad Vesna Rakić De Martin-Talijanska škola-SE Galileo Galilej-Umag Zvjezdana Sinković-OŠ Vladimira Nazora-Potpićan Samanta Matejčić-OŠ Valdimira Nazora-Rovinj Ludmila Pauletić-OŠ Joakima Rakovca-Lovreč, OŠ Vladimira Nazora-Vrsar Kristina Varda-Pazinski kolegij-Pazin Igor Žeželj, član Centra za građanske inicijative Poreč, prošao edukaciju forum-kazališta 2002. u Motovunu. Sudionici: knjižničari i volonter
Zašto? U nas jedini relevantni podaci nevladine udruge »Hrabri telefon«, prikupljeni istraživanjem na populaciji u dobi do 14 godina, tvrde da je u Hrvatskoj: Emocionalno zlostavljano između 25-27 posto Fizički 16-25 posto Zanemarivano 17,5 posto djece. Fizičkom zlostavljanju u obitelji do četrnaeste godine života svjedoči čak 17,8 posto djece, a seksualno je zlostavljano 25 posto djevojčica i 16 posto dječaka.
Vršnjačko nasilje-statistika • Olweusovim upitnikom za učenike o nasilju među djecom obuhvaćena su 592 učenika OŠ Poreč od 5. do 8. razreda. • Rezultati govore da se 24% učenika izjasnilo da je nad njim izvršeno nasilje jednom ili više puta. • Njih 8% od 24% se izjasnilo da je nasilje nad njim izvršeno 2 ili više puta. • Iz perspektive 23% ispitanih učitelja, ¼ učenika doživljava nasilje u školi, a 15% ih zlostavlja drugu djecu.
Članovi Vijeća Anketu je popunilo 10 sudionika. Odgovorili su na sljedeće upite: S kim radiš?s kolegicom 3 sam/sama 7 Kako se osjećaš na svom radnommjestu?dobro/prihvaćeno 8 ne zna/ ništa od 2 Koliko često su se dogodile situacije? a)Netko je vršio pritisak na tebe svaki dan 1 ponekad 3 nikad 6 b) Netko te vrijeđao na ružan načinponekad 4 nikad 6 c) Ignorirala su teponekad 5 nikad 5 Rezultati anonimne ankete sudionika Projekta o ponašanju u školi:
d) Netko je govorio drugima ružno o tebiponekad 6 nikad 4 4. Ako se to događalo, tko je to napravio?ravnatelj 6kolege/-ice 9netko drugi 65. Što si učinio/-la, ako ti se događalo?ništa 3 nasmijem se 3 tražim savjete 4kažem da prestane 2povučem se 2 prijavim nadležnima 06. Što ti se poslije toga dogodilo?ništa se nije promijenilo 5 ponavljalo se 3nije mi se događalo 27. Koliko ti često činiš sljedeće:a) Vrijeđaš nekoga nikad 10 b) Govoriš ružne riječi nekome nikad 10 c) Govoriš drugima ružno o nekomeponekad 6nekad 4 d) Ignoriraš nekogaponekad 4nikada 6 e) vršiš pritisak na nekoga ponekad 1 nikada 9 ( Neka pitanja zahtijevala su više odgovora)
8. Što očekuješ od Projekta “ Forum kazalištem protiv rizičnih ponašanja?a) Naučiti nešto što mogu primijeniti u svojoj školi kako bih poboljšala rad s djecomb) Naučiti način kako se obraniti od rizična ponašanjac) Potrebna mi je pomoć koja nije samo čista teorijad) Ugodno druženje s kolegama/-icama, novo iskustvo, nove idejee) Saznanje o rješavanju problema u određenim konfliktima i situacijamaf) Da sama ojačam i osnažim, da postanem svjesnija svojega ponašanja
Većina se u radionicama osjećala odlično.Većina je odgovorila da će im radionice koristiti.Učenici šestog razreda su radionice ocijenili s 5, a sedmog s 4/5. Učenici Anketu je popunilo 40 učenika 6.d, 7.g razreda OŠ Poreč i 7. razreda škole iz B. Krupa ( BiH). Odgovorili su na 6 pitanja s 43 potpitanja. Izdvojila sam najznačajnije rezultate: • U školi se većina osjeća dobro i prihvaćeno. • Najsigurnije se osjećaju u kući i učionici. • Najnesigurnije se osjećaju na igralištu, na putu do škole i u dvorani za tjelesni odgoj, neki u zahodu. • Najčešći oblik zlostavljanja je verbalan, a kod učenika šestog razreda i fizički.
Većina učenika bi smirilo zlostavljača razgovorom, što znači da bi koristili naučeno u radionicama. • Najprisutnije je ogovaranje kao i kod učitelja. • Verbalno zlostavljaju podjednako i dječaci i djevojčice, a fizički više dječaci. Fizičko zlostavljanje je prisutnije kod učenika šestog razreda. • Zlostavljači idu u isti razred ili su iste dobi. • Za razliku od učitelja učenici reagiraju na zlostavljača, pokušavaju braniti se. Jedino što je znakovito je što učenici šestog razreda odgovaraju nasiljem na nasilje.
Izravni: Članovi Županijskog stručnog vijeća knjižničara Istarske županije: 14 Učenici OŠ Poreč i I. OŠ Bos.Krupa: 29+11 Neizravni: Učenici Kolege i kolegice Ravnatelji Ostali Korisnici:
Ostvariti dobru komunikaciju nastavnika, stručnih suradnika, roditelja i učenika. Organizirati radionice socijalnih vještina, samopouzdanja, kvalitetne komunikacije, rješavanja konflikta i problema. Pokazati vlastitim primjerom poštovanje i pružanje potpore. Osmisliti grupe i aktivnosti kojima bi se manje popularni i povučeniji učenici izvukli iz socijalne izolacije. Ovo su samo neki načini prevencije u kojoj možemo sudjelovati i mi knjižničari. Teorijska osnova
Ciljevi: Kratkoročni: Upoznavanje tehnike forum –kazališta Senzibiliziranje svih učesnika za dramski i kazališni medij kao sredstvo poboljšavanja međuljudskih odnosa Osnaživanje svih sudionika da budu jači i slobodniji, a ne samo pasivni i bespomoćni Usvajanje određenih vještina kojom se može zbuniti zlostavljač
U Liberiji je došlo do građanskog rata jer su se pobunili domoroci protiv bivših američkih robova koji su izrabljivali domoroce na isti način kao što su sami bili izrabljivani u Americi. Dugoročni:Osvješćivanje i suzbijanje nasilja i drugih rizičnih ponašanja među učenicimai humaniziranje međuljudskih odnosa
Mjerila postignuća: • Razgovor, opažanje, promatranje, predlaganje, zapažanje i prosudba, igranje uloga. • Evaluacijski upitnik kojim će se utvrditi zadovoljstvo i korisnost sudjelovanjau Projektu. • Promatranje i praćenje učenika rizičnog ponašanja.
Opis programa: • Forum kazalište je jedna od najraširenijih tehnika suvremene dramske pedagogije koja postaje sve zanimljivija i u hrvatskom školskom prostoru. • To je oblik participativnog kazališta u kojem svi sudionici, i oni na “pozornici” i oni u “gledalištu”, prorađuju neki problem koji ih se tiče ili ih muči i pokušavaju mu naći prihvatljivo rješenje. • U proteklih tridesetak godina ovaj se način rada proširio po cijelom svijetu, a naročito veliku uporabu našao je u odgoju i obrazovanju te danas predstavlja redovitu metodu u radu s grupama kad se nastoji osvijestiti i riješiti neki problem.
Usvajanjem tehnike forum-kazališta učitelji i stručni suradnici u školama bit će spremniji za suočavanje s drugim problemima. • Ne radi se o edukaciji za jednokratnu uporabu , već o prenošenju znanja koje će se kasnije moći koristiti, nadopunjavati i razvijati i koje će, uz pomoć dramskog medija, pridonijeti razvoju opće kulture komuniciranja.
U dramskom i kazališnom mediju vidimo drevnu mogućnost da se djeca izraze, da se iskažu što ih muči i što ih ljuti jer takva mogućnost izražavanja prvi je korak prema razumijevanju problema i njihovim drukčijem, humanijem i nenasilnom rješavanju. Osim toga, ovakvo bavljenje dramskim i kazališnim radom u okviru grupe također je oblik bezbolnog spoznavanja samog sebe, vlastitih sposobnosti, ali i nedostataka.Smatramo da su socijalne, etičke i psihološke mogućnosti što ih donosi uporaba tehnike forum-kazališta izuzetno potrebne hrvatskom društvu u ovom razdoblju velikih društvenih promjena.
O forum kazalištu-predavanje OŠ Poreč -30 minuta DinamikarealizacijeProjekta:
OŠ Poreč30 minuta • Igre i vježbe upoznavanja, suradnje, koncentracije i izražajnosti-u parovima
OŠ Poreč 60 minuta • Nabacivanje tema za forum-kazalište-prijedlozi
Priča se mora baviti nekim oblikom tlačenja Najmanje dvoje likova (tlačitelj i žrtva tlačenja) Poželjno je da žrtva ima pomagače koji mu mogu ukazati na povoljna rješenja Priča mora imati mogućnost promjenjiva ishoda Džoker-posrednik između scenskog događanja i gledatelja Obvezatni elementi priče:
Problem priče treba biti vjerojatan, prepoznatljiv Priča razumljiva Tlačenje vidljivo Treba biti jasno tko je tlačitelj, a tko žrtva • Stalo nam je do žrtve • Treba nam biti jasno što žrtva želi • Treba u priči biti mjesto za intervenciju, trenuci kada bi pomagač drukčijim ponašanjem mogao promijeniti ishod
OŠ Poreč-120 minuta • Oblikovanje forum-priča-grupno
Priče u slikama • U svakoj skupini članovi pojedinačno stvaraju zaustavljene prizore o odabranoj temi. • Slike se stvaraju metodom ogledala. Izrade se zaustavljeni prizori priče u tri dijela: početak, sredina (trenutak vrhunca) i kraj (posljedica). • Nakon što se sve tri “slike” prikažu, skupine kreću u “oživljavanje” tj. stvaranje prizora u pokretu.
OŠ”Maria i Lina”,Umag-120 minuta • Razrada zamišljenih priča-grupno
Izvedbe forum-priča-grupno Prije početka džoker gledatelje upoznaje s pravilima forum-kazališta, zatim se odigra priča. Poslije odigrane priče džoker provjerava je li priča jasna i provjerava jesu li zapamtili pravila. Priča se ponavlja, a od gledatelja se očekuje da interveniraju. To se postiže dizanjem ruke gledatelja, i zaustavljanjem priče povikom “Stop”, poslije čega se igra zaleđuje, a gledatelj preuzima ulogu i mijenja tijek zbivanja. OŠ Veruda, Pula-120 minuta
Gledatelji mogu mijenjati sve likove osim tlačitelja. U traženju rješenja ne može se koristiti nasilje. Ukazati na vezu između ponašanja i posljedica. Ukazati na postupke koji bi bili prihvatljiviji.
Unutarnja evaluacija: Molimo Vas da procijenite predavanja i radionice ovog Projekta upisivanjem broja od 1 do 5 čije značenje je: 1-uopće ne, 2-uglavnom ne, 3- ni da ni ne, 4- uglavnom da, 5-da, potpuno. • Tema je bila zanimljiva 1 2 3 4 5 • Koristio mi je rad u radionicama 1 2 3 4 5 • Sadržaj je primjenjiv u praksi 1 2 3 4 5 • Pisani materijali su korisni 1 2 3 4 5 • Moja očekivanja su ispunjena 1 2 3 4 5 • Zadovoljan/na sam kako je vrijeme iskorišteno 1 2 3 4 5
Hoće li Vam nešto s ovih radionica koristiti? Da, hoće, kod nekih situacija(svi). • Ako hoće, gdje i kada? U školi, životu, u radu s knjižničarima, u nastavi, u radu s kolegama/icama. • Hoćete li stečeno znanje prenijeti učenicima, kako? U slobodnim aktivnostima, na satu razredne zajednice, u knjižnici.
Vanjska evaluacija Projekta: Sustručnjačka Poslije predstavljanja Projekta na 18. Proljetnoj školi školskih knjižničara RH postaviti kolegama/icama sljedeći upit: • Bi li željeli/le provesti Projekt u vašoj školi? ( tražiti povratnu informaciju o provedbi poslije godine dana) 2. Projekt će pratiti i psihologinja Gordana Vorkapić-Jugovac iz OŠ Poreč te viša savjetnica Biserka Šušnjić iz Zavoda za školstvo.
Vanjska evaluacija Projekta • Prezentaciju Projekta zatražile su 3 škole : • Rijeka- Gimnazija • Sv. Lovreč-OŠ • Sveti Ivan Žabno-OŠ
Partnerstvo: • Školska knjiga, Zagreb • Istarska županija-Upravni odjel za zdravstvo i socijalnu skrb • Centar za građanske inicijative Poreč • “Zdravi grad” Poreč
Literatura: • Materijali sa seminara za stručne suradnike u osnovnim školama: Nasilje prema djeci i među djecom u školi i obitelji, Zagreb, Poliklinika za zaštitu djece grada Zagreba, 2004. • Buljan-Flander, Gordana; Kocijan-Hercigonja, Dubravka: Zlostavljanje i zanemarivanje djece, Zagreb, Marko M, 2003. • Razgovor o nasilju nad djecom, Pula, “Naša djeca”, • Materijal forum-kazališta, pripremio A. Bančić • Materijali OŠ Poreč