1 / 35

Forum-kazalištem protiv rizičnih ponašanja

Učenici. Učitelji. Smanjenje nasilja. Cilj. Forum-kazalištem protiv rizičnih ponašanja. Voditelji:. Bančić V. Halaba. Kada?. Sudionici. 2005./2006. ŽSV knjižničara Istarske županije. Učenici OŠ Poreč, 29. Učenici iz BIH 11. 14. Vesna Milanović-OŠ Poreč

laurel
Download Presentation

Forum-kazalištem protiv rizičnih ponašanja

An Image/Link below is provided (as is) to download presentation Download Policy: Content on the Website is provided to you AS IS for your information and personal use and may not be sold / licensed / shared on other websites without getting consent from its author. Content is provided to you AS IS for your information and personal use only. Download presentation by click this link. While downloading, if for some reason you are not able to download a presentation, the publisher may have deleted the file from their server. During download, if you can't get a presentation, the file might be deleted by the publisher.

E N D

Presentation Transcript


  1. Učenici Učitelji Smanjenje nasilja Cilj Forum-kazalištem protiv rizičnih ponašanja Voditelji: • Bančić • V. Halaba Kada? Sudionici 2005./2006. ŽSV knjižničara Istarske županije Učenici OŠ Poreč, 29 Učenici iz BIH 11 14

  2. Vesna Milanović-OŠ Poreč Tatjana Šušnica Relić- Svetvinčenat Mirjana Sadek-OŠ Ivana Batelića-Raša Dean Murić-OŠ Valdimira Nazora-Pazin Jelena Paić-OŠ Marie i Line-Umag Branka Mamula-OŠ Vidikovac-Pula Milena Percan-OŠ Stoja-Pula Martina Šajina-OŠ Tar-Tar Tijana Mikoli-Celić-OŠ Rivarela-Novigrad Vesna Rakić De Martin-Talijanska škola-SE Galileo Galilej-Umag Zvjezdana Sinković-OŠ Vladimira Nazora-Potpićan Samanta Matejčić-OŠ Valdimira Nazora-Rovinj Ludmila Pauletić-OŠ Joakima Rakovca-Lovreč, OŠ Vladimira Nazora-Vrsar Kristina Varda-Pazinski kolegij-Pazin Igor Žeželj, član Centra za građanske inicijative Poreč, prošao edukaciju forum-kazališta 2002. u Motovunu. Sudionici: knjižničari i volonter

  3. Zašto? U nas jedini relevantni podaci nevladine udruge »Hrabri telefon«, prikupljeni istraživanjem na populaciji u dobi do 14 godina, tvrde da je u Hrvatskoj: Emocionalno zlostavljano između 25-27 posto Fizički 16-25 posto Zanemarivano 17,5 posto djece. Fizičkom zlostavljanju u obitelji do četrnaeste godine života svjedoči čak 17,8 posto djece, a seksualno je zlostavljano 25 posto djevojčica i 16 posto dječaka.

  4. Vršnjačko nasilje-statistika • Olweusovim upitnikom za učenike o nasilju među djecom obuhvaćena su 592 učenika OŠ Poreč od 5. do 8. razreda. • Rezultati govore da se 24% učenika izjasnilo da je nad njim izvršeno nasilje jednom ili više puta. • Njih 8% od 24% se izjasnilo da je nasilje nad njim izvršeno 2 ili više puta. • Iz perspektive 23% ispitanih učitelja, ¼ učenika doživljava nasilje u školi, a 15% ih zlostavlja drugu djecu.

  5. Članovi Vijeća Anketu je popunilo 10 sudionika. Odgovorili su na sljedeće upite: S kim radiš?s kolegicom 3 sam/sama 7 Kako se osjećaš na svom radnommjestu?dobro/prihvaćeno 8 ne zna/ ništa od 2 Koliko često su se dogodile situacije? a)Netko je vršio pritisak na tebe svaki dan 1 ponekad 3 nikad 6 b) Netko te vrijeđao na ružan načinponekad 4 nikad 6 c) Ignorirala su teponekad 5 nikad 5 Rezultati anonimne ankete sudionika Projekta o ponašanju u školi:

  6. d) Netko je govorio drugima ružno o tebiponekad 6 nikad 4 4. Ako se to događalo, tko je to napravio?ravnatelj 6kolege/-ice 9netko drugi 65. Što si učinio/-la, ako ti se događalo?ništa 3 nasmijem se 3 tražim savjete 4kažem da prestane 2povučem se 2 prijavim nadležnima 06. Što ti se poslije toga dogodilo?ništa se nije promijenilo 5 ponavljalo se 3nije mi se događalo 27. Koliko ti često činiš sljedeće:a) Vrijeđaš nekoga nikad 10 b) Govoriš ružne riječi nekome nikad 10 c) Govoriš drugima ružno o nekomeponekad 6nekad 4 d) Ignoriraš nekogaponekad 4nikada 6 e) vršiš pritisak na nekoga ponekad 1 nikada 9 ( Neka pitanja zahtijevala su više odgovora)

  7. 8. Što očekuješ od Projekta “ Forum kazalištem protiv rizičnih ponašanja?a) Naučiti nešto što mogu primijeniti u svojoj školi kako bih poboljšala rad s djecomb) Naučiti način kako se obraniti od rizična ponašanjac) Potrebna mi je pomoć koja nije samo čista teorijad) Ugodno druženje s kolegama/-icama, novo iskustvo, nove idejee) Saznanje o rješavanju problema u određenim konfliktima i situacijamaf) Da sama ojačam i osnažim, da postanem svjesnija svojega ponašanja

  8. Većina se u radionicama osjećala odlično.Većina je odgovorila da će im radionice koristiti.Učenici šestog razreda su radionice ocijenili s 5, a sedmog s 4/5. Učenici Anketu je popunilo 40 učenika 6.d, 7.g razreda OŠ Poreč i 7. razreda škole iz B. Krupa ( BiH). Odgovorili su na 6 pitanja s 43 potpitanja. Izdvojila sam najznačajnije rezultate: • U školi se većina osjeća dobro i prihvaćeno. • Najsigurnije se osjećaju u kući i učionici. • Najnesigurnije se osjećaju na igralištu, na putu do škole i u dvorani za tjelesni odgoj, neki u zahodu. • Najčešći oblik zlostavljanja je verbalan, a kod učenika šestog razreda i fizički.

  9. Većina učenika bi smirilo zlostavljača razgovorom, što znači da bi koristili naučeno u radionicama. • Najprisutnije je ogovaranje kao i kod učitelja. • Verbalno zlostavljaju podjednako i dječaci i djevojčice, a fizički više dječaci. Fizičko zlostavljanje je prisutnije kod učenika šestog razreda. • Zlostavljači idu u isti razred ili su iste dobi. • Za razliku od učitelja učenici reagiraju na zlostavljača, pokušavaju braniti se. Jedino što je znakovito je što učenici šestog razreda odgovaraju nasiljem na nasilje.

  10. Učenici koji su sudjelovali u Projektu

  11. Izravni: Članovi Županijskog stručnog vijeća knjižničara Istarske županije: 14 Učenici OŠ Poreč i I. OŠ Bos.Krupa: 29+11 Neizravni: Učenici Kolege i kolegice Ravnatelji Ostali Korisnici:

  12. Ostvariti dobru komunikaciju nastavnika, stručnih suradnika, roditelja i učenika. Organizirati radionice socijalnih vještina, samopouzdanja, kvalitetne komunikacije, rješavanja konflikta i problema. Pokazati vlastitim primjerom poštovanje i pružanje potpore. Osmisliti grupe i aktivnosti kojima bi se manje popularni i povučeniji učenici izvukli iz socijalne izolacije. Ovo su samo neki načini prevencije u kojoj možemo sudjelovati i mi knjižničari. Teorijska osnova

  13. Ciljevi: Kratkoročni: Upoznavanje tehnike forum –kazališta Senzibiliziranje svih učesnika za dramski i kazališni medij kao sredstvo poboljšavanja međuljudskih odnosa Osnaživanje svih sudionika da budu jači i slobodniji, a ne samo pasivni i bespomoćni Usvajanje određenih vještina kojom se može zbuniti zlostavljač

  14. U Liberiji je došlo do građanskog rata jer su se pobunili domoroci protiv bivših američkih robova koji su izrabljivali domoroce na isti način kao što su sami bili izrabljivani u Americi. Dugoročni:Osvješćivanje i suzbijanje nasilja i drugih rizičnih ponašanja među učenicimai humaniziranje međuljudskih odnosa

  15. Mjerila postignuća: • Razgovor, opažanje, promatranje, predlaganje, zapažanje i prosudba, igranje uloga. • Evaluacijski upitnik kojim će se utvrditi zadovoljstvo i korisnost sudjelovanjau Projektu. • Promatranje i praćenje učenika rizičnog ponašanja.

  16. Opis programa: • Forum kazalište je jedna od najraširenijih tehnika suvremene dramske pedagogije koja postaje sve zanimljivija i u hrvatskom školskom prostoru. • To je oblik participativnog kazališta u kojem svi sudionici, i oni na “pozornici” i oni u “gledalištu”, prorađuju neki problem koji ih se tiče ili ih muči i pokušavaju mu naći prihvatljivo rješenje. • U proteklih tridesetak godina ovaj se način rada proširio po cijelom svijetu, a naročito veliku uporabu našao je u odgoju i obrazovanju te danas predstavlja redovitu metodu u radu s grupama kad se nastoji osvijestiti i riješiti neki problem.

  17. Usvajanjem tehnike forum-kazališta učitelji i stručni suradnici u školama bit će spremniji za suočavanje s drugim problemima. • Ne radi se o edukaciji za jednokratnu uporabu , već o prenošenju znanja koje će se kasnije moći koristiti, nadopunjavati i razvijati i koje će, uz pomoć dramskog medija, pridonijeti razvoju opće kulture komuniciranja.

  18. U dramskom i kazališnom mediju vidimo drevnu mogućnost da se djeca izraze, da se iskažu što ih muči i što ih ljuti jer takva mogućnost izražavanja prvi je korak prema razumijevanju problema i njihovim drukčijem, humanijem i nenasilnom rješavanju. Osim toga, ovakvo bavljenje dramskim i kazališnim radom u okviru grupe također je oblik bezbolnog spoznavanja samog sebe, vlastitih sposobnosti, ali i nedostataka.Smatramo da su socijalne, etičke i psihološke mogućnosti što ih donosi uporaba tehnike forum-kazališta izuzetno potrebne hrvatskom društvu u ovom razdoblju velikih društvenih promjena.

  19. O forum kazalištu-predavanje OŠ Poreč -30 minuta DinamikarealizacijeProjekta:

  20. OŠ Poreč30 minuta • Igre i vježbe upoznavanja, suradnje, koncentracije i izražajnosti-u parovima

  21. OŠ Poreč 60 minuta • Nabacivanje tema za forum-kazalište-prijedlozi

  22. Priča se mora baviti nekim oblikom tlačenja Najmanje dvoje likova (tlačitelj i žrtva tlačenja) Poželjno je da žrtva ima pomagače koji mu mogu ukazati na povoljna rješenja Priča mora imati mogućnost promjenjiva ishoda Džoker-posrednik između scenskog događanja i gledatelja Obvezatni elementi priče:

  23. Problem priče treba biti vjerojatan, prepoznatljiv Priča razumljiva Tlačenje vidljivo Treba biti jasno tko je tlačitelj, a tko žrtva • Stalo nam je do žrtve • Treba nam biti jasno što žrtva želi • Treba u priči biti mjesto za intervenciju, trenuci kada bi pomagač drukčijim ponašanjem mogao promijeniti ishod

  24. OŠ Poreč-120 minuta • Oblikovanje forum-priča-grupno

  25. Priče u slikama • U svakoj skupini članovi pojedinačno stvaraju zaustavljene prizore o odabranoj temi. • Slike se stvaraju metodom ogledala. Izrade se zaustavljeni prizori priče u tri dijela: početak, sredina (trenutak vrhunca) i kraj (posljedica). • Nakon što se sve tri “slike” prikažu, skupine kreću u “oživljavanje” tj. stvaranje prizora u pokretu.

  26. OŠ”Maria i Lina”,Umag-120 minuta • Razrada zamišljenih priča-grupno

  27. Izvedbe forum-priča-grupno Prije početka džoker gledatelje upoznaje s pravilima forum-kazališta, zatim se odigra priča. Poslije odigrane priče džoker provjerava je li priča jasna i provjerava jesu li zapamtili pravila. Priča se ponavlja, a od gledatelja se očekuje da interveniraju. To se postiže dizanjem ruke gledatelja, i zaustavljanjem priče povikom “Stop”, poslije čega se igra zaleđuje, a gledatelj preuzima ulogu i mijenja tijek zbivanja. OŠ Veruda, Pula-120 minuta

  28. Gledatelji mogu mijenjati sve likove osim tlačitelja. U traženju rješenja ne može se koristiti nasilje. Ukazati na vezu između ponašanja i posljedica. Ukazati na postupke koji bi bili prihvatljiviji.

  29. Unutarnja evaluacija: Molimo Vas da procijenite predavanja i radionice ovog Projekta upisivanjem broja od 1 do 5 čije značenje je: 1-uopće ne, 2-uglavnom ne, 3- ni da ni ne, 4- uglavnom da, 5-da, potpuno. • Tema je bila zanimljiva 1 2 3 4 5 • Koristio mi je rad u radionicama 1 2 3 4 5 • Sadržaj je primjenjiv u praksi 1 2 3 4 5 • Pisani materijali su korisni 1 2 3 4 5 • Moja očekivanja su ispunjena 1 2 3 4 5 • Zadovoljan/na sam kako je vrijeme iskorišteno 1 2 3 4 5

  30. Hoće li Vam nešto s ovih radionica koristiti? Da, hoće, kod nekih situacija(svi). • Ako hoće, gdje i kada? U školi, životu, u radu s knjižničarima, u nastavi, u radu s kolegama/icama. • Hoćete li stečeno znanje prenijeti učenicima, kako? U slobodnim aktivnostima, na satu razredne zajednice, u knjižnici.

  31. Vanjska evaluacija Projekta: Sustručnjačka Poslije predstavljanja Projekta na 18. Proljetnoj školi školskih knjižničara RH postaviti kolegama/icama sljedeći upit: • Bi li željeli/le provesti Projekt u vašoj školi? ( tražiti povratnu informaciju o provedbi poslije godine dana) 2. Projekt će pratiti i psihologinja Gordana Vorkapić-Jugovac iz OŠ Poreč te viša savjetnica Biserka Šušnjić iz Zavoda za školstvo.

  32. Vanjska evaluacija Projekta • Prezentaciju Projekta zatražile su 3 škole : • Rijeka- Gimnazija • Sv. Lovreč-OŠ • Sveti Ivan Žabno-OŠ

  33. Partnerstvo: • Školska knjiga, Zagreb • Istarska županija-Upravni odjel za zdravstvo i socijalnu skrb • Centar za građanske inicijative Poreč • “Zdravi grad” Poreč

  34. Literatura: • Materijali sa seminara za stručne suradnike u osnovnim školama: Nasilje prema djeci i među djecom u školi i obitelji, Zagreb, Poliklinika za zaštitu djece grada Zagreba, 2004. • Buljan-Flander, Gordana; Kocijan-Hercigonja, Dubravka: Zlostavljanje i zanemarivanje djece, Zagreb, Marko M, 2003. • Razgovor o nasilju nad djecom, Pula, “Naša djeca”, • Materijal forum-kazališta, pripremio A. Bančić • Materijali OŠ Poreč

  35. Hvala!

More Related